1. ČASŤ: Tajomstvo Modrých zón: Vďaka akým potravinám budete žiť dlhší a kvalitnejší život?

trojuholnik-white

Zdravý životný štýl a vegetariánska, ale predovšetkým vegánska strava plná rastlinných surovín nevedie len k zdravšiemu telu, či duševnej pohode. Vďaka správnemu stravovaniu môžete ovplyvniť, akého veku sa dožijete, a hlavne, v akej kondícii v pokročilom veku budete.

Novinár Dan Buettner z National Geographic skúmal v priebehu ôsmich rokov 5 oblastí sveta, ktoré sú výnimočné predovšetkým dlhovekosťou svojich obyvateľov.

„Čo keby sme mohli dešifrovať dlhovekosť? O to som sa snažil posledných 20 rokov. Ale namiesto hľadania odpovedí v Petriho miskách, alebo v skúmavkách, som našiel 5 miest na svete, kde ľudia dosahujú požadovaných výsledkov“, hovorí novinár Dan Buettner v dokumente Live to 100, ktorý je dostupný na Netflixe.

Vybraných 5 miest disponuje mnohými rozdielmi. Niektoré z nich sú na ostrovoch, iné v horách a niektoré dokonca v mestách. A napriek tomu, že tieto miesta sa na prvý pohľad líšia v mnohom, všetky majú spoločné menovatele. „Ľudia v týchto oblastiach sú aktívni, šťastní, plný života a hlavné je, že žijú dlhšie, bez toho, aby sa o to snažili,“ zdôrazňuje novinár Dan Buettner, ktorý navštívil všetky tieto miesta osobne.

Zdroj

Miesta s výnimočnou dlhovekosťou sa nazývajú Modré zóny. Sú nimi: japonská Okinawa, talianska Sardínia, polostrov Nicoya, grécka Ikaria a oblasť Loma Linda v Kalifornii. Dan Modré zóny a ich komunity osobne navštívil a prostredníctvom analýz, vytvoril zoznam potravín, ktoré môžu predlžovať ľudský život.

 

PRVÁ MODRÁ ZÓNA: OKINAWA

Prvou z modrých zón je japonská Okinawa. Dan chcel zistiť, v čom sa Okinawa líši od zbytku Japonska, preto prechádzal prieskumy stravovacích zvyklostí. Našiel jeden, ktorý porovnával Okinawu so zbytkom Japonska okolo roku 1950. Zistil, že
stravovanie ľudí na Okinawe pozostávalo predovšetkým z rastlinnej stravy, napriek tomu, že ľudia tu konzumovali aj mäso, vajcia, či ryby, tie však tvorili asi len 1-2 % kalorického príjmu. Ale jedna potravina zastávala až 67% ich kalorického príjmu – fialové batáty – beni imo.

 

Zdroj

„Nie je žiadna jedna najlepšia potravina. Na Okinawe bolo obdobie nedostatku jedla a tieto batáty nás zachránili. Ale všetky potraviny majú silné liečivé účinky. Listy moruše sú dobré na bolesť v krku. Atramentová polievka z kalamárov je na detoxikáciu. Na Okinawe je veľké teplo a morská riasa uvoľňuje z tela teplo,“ hovorí v dokumente odborníčka na výživu YUKIE MIYAGUNI.

Okrem spomenutých potravín miestni konzumujú aj palinu, či horkú uhorku. A taktiež nesmieme zabudnúť na TOFU, ktoré má mnoho pozitívnych účinkov na zdravie. „Preukázateľne znižuje hladinu cholesterolu, a tým aj riziko vzniku srdcových chorôb. Môže dokonca spomaliť postup niektorých druhov rakoviny. Okinawania jedia v priemere 85 gramov sójových produktov denne, vrátane tofu.“ vysvetľuje Dan Buettner.

Ak túžite po dlhom a zdravom živote nemusíte siahať po okinawskom TOFU. Základom je siahať naozaj po kvalite. Vďaka vlastnej studni s vodou z Kremnických vrchov, ktorá je kvalitná ako dojčenská voda, je LUNTER TOFU skvelým zdrojom vápnika a horčíka. Je vyrábané z kvalitnej európskej sóje, čo dosvedčuje certifikát Donau Soja – pre jeho získanie musí sója spĺňať dve základné charakteristiky: sója pochádza z podunajskej oblasti a nie je geneticky modifikovaná. Všetky produkty značky LUNTER sú navyše vyrábané z rastlinných surovín vypestovaných bez použitia GMO, t.j. bez geneticky modifikovaných organizmov. Vďaka tomu nesú označenie GMO FREE udelené certifikačnou autoritou AgroCert.

Pri konzumácii TOFU LUNTER si tak môžete byť istý nielen jeho výbornou chuťou, ale aj kvalitným zložením a poctivým spracovaním, ktoré potvrdzujú niekoľké certifikáty.

Vráťme sa, ale napokon ešte predsa k Okinawe. Okinawská dlhovekosť v Modrých zónach nie je spôsobená len jednou zázračnou, surovinou, ale celkovým stravovaním aj životným štýlom. Stravovanie je nesmierne dôležité a vďaka zdravej a kvalitnej strave, si vieme aj my vybudovať dlhoveký a plnohodnotný život.

Uvarte si dnes, preto niečo nielen naozaj chutné, ale aj zdravé. Inšpirujte sa s našimi receptmi s TOFU.

Zdroj: Dokument Live to 100: Secrets of the Blue Zones

Ďalšie blogy

Blog

S týmito tipmi bude vaša grilovačka nielen chutná, ale aj „EKO“

Blog

Patrí tofu do detského jedálnička?

Blog

Inšpiruj sa chutnými veľkonočnými tofu receptami

Blog

Zelenina ku každému jedlu vás dostane do formy

Blog

Každý piaty Slovák v dospelosti bojuje s laktózovou intoleranciou

Blog

Lepší svet chutí s LUNTER Tofu aj vysokoškolákom

Sladká a či slaná chuť,
nechceš na mňa zabudnúť